Wednesday, July 25, 2012
Moog 1125 Sample & Hold Controller (text in english)
In 1973 Moog Music put on the market various accessories to be attached to the Minimoog model D and also to their Modular models (they released the Moog modular 15, 35 and 55 in the same year): the 1130 Percussion Controller, the 1121 footswitch, the 1120 foot controller, the famous 1150 Ribbon Controller and the 1125 Sample and hold unit. Nowadays it is very difficult to find one of these equipments, even they being only accessories (only worked attached to the synthesizers), although some of these units appears on ebay from time to time - especially in the USA.
The 1125 Sample and Hold is a device that captures the voltage range of the synthesizer, creates a pattern and repeats it constantly. The waveform (sawtooth or random) of this pattern is controlled by a slider on the left side of the 1125 -the other two sliders are a glide and the scale controla. Two knobs in the center of the equipment, one for speed (rate) and other for the sample pattern are located above three on/off switches: one to record and the other two to start and stop the sample (a red light indicates when it is working). Five switches on the right side complete the unit: one to control the extent of sampling, two on/off switches controls the outputs of the instrument, an on/off switch controls the trigger and another controls the size (short or long) of the gate.
I didn't find information on artists who have used - or at least credited in any album - the 1125 but since this unit was sold (usually, although it was optional) with modular models, I think some musicians that used the Moog Modular Synthesizers had this equipment in their sets.
I purchased my 1125 Sample and Hold unit - along with my Minimoog - in September 2008. As I wrote on the post about the Minimoog model D, my Minimoog was at Violeta de Outono's rehearsals place when I bought it, but the Sample and Hold was in another location so it took me a while to find some free time to "rescue" it. I tried to connect the 1125 with the Minimoog sometimes but I believe it has a poor contact it some component, but I intend to fix it soon.
The serial number of my Sample and Hold is 2913 and the informations about how to connect it to the Minimoog (as in my case) are printed at the bottom of the equipment. It also has multiple cables to be plugged into the synthesizer and they all seem to be in good condition. I do not believe that this accessory has been used by Violeta de Outono, although I may be wrong. When I bought my Minimoog from Angelo Pastorello (ex-bassist from Violeta de Outono) he also sold me the 1125!
photos: Kay Mavrides and found on the internet.
My 1125 Sample and Hold is not working and because of it I didn't record any video. But I found a unique and rare video posted on youtube by another Moog/vintage synth aficionado (or maybe someone that only wanted to demonstrate his 1125 to sell) and so I post it here, as a small illustration of the operation of this device:
And I found this ad of the Moog accessories:
(The photo used at the beginning of the text shows Dr. Robert Moog with Minimoog and a 1125Sample and Hold!)
Monday, July 09, 2012
Entrevista com Manuel Göttsching
Manuel Göttshing (foto: Sven Marquardt, 2006) © MG.ART |
Ash Ra Tempel, 1970 (esquerda para a direita: Klaus Schulze, Manuel Göttsching e Hartmut Enke) © MG.ART |
Figura de cera de Manuel com seus álbuns no Tokyo Tower Museum © MG.ART |
Contatei o Manuel através do Facebook no ano passado e ele sempre foi muito gentil e atencioso! E não só ele, mas também sua esposa Ilona Ziok, a quem agradeço muito por ter me enviado a entrevista com o Manuel por email! Espero que o público brasileiro tenha a oportunidade de assitir ao Manuel Göttsching em breve, seja em apresentação solo ou seja com o AshRa (banda que conta com o Harald Grosskpf na bateria - também amigo meu e entrevistado por mim em fevereiro passado - e Steve Baltes nos teclados e aparatos eletrônicos).
ASTRONAUTA - Como foi seu primeiro contato com a música e como você se tornou músico profissional?
MANUEL - Na casa onde eu vivia quando era criança havia um piano que me chamava a atenção e eu queria tocá-lo. Como as minhas primeiras tentativas infantis eram basicamente ruidos não-musicais e eram muito altas para os ouvidos bem-educados dos adultos, fui proibido de tocá-lo. Mas eu não desisti da idéia e um dia eu encontrei um velho violão do meu avô e passei a gostar do som do violão. Alguns anos depois eu tive a chance de aprender a tocar violão clássico. Eu encontrei uma professora maravilhosa na Sra. Scheibitz, de quem eu gostava e respeitava muito. Ela me deu um conhecimento valioso e profundo do instrumento em suas aulas durante os seis anos seguintes.
ASTRONAUTA - E como foi o início do Ash Ra Tempel, como você conheceu Hartmut Enke e Klaus Schulze - seus companheiros de banda nos primeiros dias - e Conny Plank - o engenheiro de gravação do seu primeiro álbum?
MANUEL - Hartmut Enke e eu eramos colegas de classe e no aniversário de 15 anos de Hartmut decidimos começar a nossa primeira banda chamada "The Bomb Proofs", só por diversão. Na verdade eu queria ser o baterista da banda, mas acabei virando o cantor :-) Nós tocavamos músicas famosas da época e fizemos alguns shows encantadores, mas logo ficamos entediados com isso e resolvemos criar a nossa própria música. Um ano depois nós começamos nossa próxima banda "Bad Joe", de música experimental livre, e muito logo em seguida nós tivemos a chance de trabalhar com o famoso compositor suíço avant-garde Thomas Kessler no seu novo projeto, que foi chamado Beat Studio, em um bairro de Berlim, Wilmersdorf - para estudarmos nossas improvisações, agora com a ajuda de um compositor experiente. Não eramos somente nós que aprendíamos a improvisar neste lugar, mas alguns grupos de Berlim, como o Agitation Free e o Tangerine Dream, também ensaiavam lá. Um dia Klaus Schulze, o baterista do Tangerine Dream, que havia acabado de deixar a banda, se juntou a nós com a proposta de começarmos uma banda juntos. Assim surgiu o Ash Ra Tempel. Foi Hartmut Enke que criou este nome, cada palavra de acordo com sua filosofia. Nós três tocamos juntos por 1 ano. O resultado foi o primeiro álbum do Ash Ra Tempel, com o mesmo título, finalmente gravado em Hamburgo pelo famoso Conny Plank - o nosso primeiro e único colaborador. Não havia outro engenheiro que pudesse entender melhor a nossa música naquele momento. Em 1971 Schulze partiu para a carreira solo e Hartmut e eu continuamos, gravando o proximo disco - SCHWINGUNGEN - com alguns músicos convidados no estúdio Dierks, perto de Cologne. E sem percebermos nós nos tornamos uma banda profissional...
ASTRONAUTA - E quanto a Conrad Schnitzler e os shows que você tocou com o Eruption, projeto de Schnitzler?
MANUEL - Conny era um grande músico e compositor. Eu o conheci em 1970 e comprei o sua velha van VW, que logo se tornaria o lendário ônibus do Ash Ra Tempel. O Eruption do Conny Schnitzler foi um de seus próximos projetos logo depois do Kluster e eu joguei dois dos primeiros shows do Eruption, no final de 1970. Nós sempre mantivemos em um contato amigável ao longo dos anos. Eu sou muito triste por nunca ter acontecido de tocarmos juntos de novo, e o Conny também disse em uma entrevista a um jornal alemão - um pouco antes de sua morte - que uma das coisas que ele lamenta não ter feito é ter se apresentado novamente comigo : -)
ASTRONAUTA - No verão de 1972 o Ash Ra Tempel gravou o álbum "Seven Up", com a participação do escritor Timothy Leary e muitos outros convidados.
MANUEL - Desculpe interrompê-lo, mas Tim Leary não era realmente um escritor, e sim um professor de neurologia em Harvard que fazia experiências com LSD, e por isso ele tinha que escrever :-)
ASTRONAUTA - Como foi esse encontro e como foi a gravação deste álbum?
MANUEL - Hartmut ficou sabendo que Timothy Leary estava fugindo da CIA e acabou parando na Suíça. Isso aconteceu porque Timothy Leary havia escapado da prisão nos EUA, onde ele foi condenado a 10 anos por causa de uma quantidade ridículamente pequena de maconha, porque Nixon, o então presidente dos EUA, havia acusado ele como o Inimigo número 1 dos Estados Unidos, por conta das suas pesquisas sobre o LSD. Tim Leary estava interessado na música como uma espécie de ilustração para a sua teoria dos "Sete Níveis de Consciência", título do livro que estava escrevendo. Hartmut foi para a Suíça para encontrá-lo - e depois de ouvir SCHWINGUNGEN Tim alegremente concordou em colaborar conosco. Reunimos alguns amigos e músicos da Alemanha e da Suíça em uma fazenda nas montanhas suíças, ensaiamos lá e finalmente gravamos o álbum SEVEN UP no Estúdio Sinus em Bern (Suíça), que mais tarde foi mixado no estúdio Dierks, perto de Cologne, onde já haviamos gravado o SCHWINGUNGEN. Este foi o álbum do terceira Ash Ra Tempel. Tivemos um ótimo periodo na Suíça, Tim era muito enérgico, ele mesmo começou a cantar nas gravações, e até hoje parece um milagre que tudo aquilo tenha acontecido de verdade.
ASTRONAUTA - Você comentou outro dia, em uma mensagem no Facebook, que sua esposa Ilona Ziok está dirigindo um documentário sobre o disco "Seven Up". Já existe uma data para finalizar e lançar este filme?
MANUEL - É verdade. Ela está realmente procurando todas as garotas e rapazes que se juntaram a Hartmut e a mim (Ash Ra Tempel) para a sessão com Leary e também está tentando captar o dinheiro para financiar este projecto, bem como uma estação de TV - e isso vai funcionar, com certeza, já que ela fez alguns filmes de muito sucesso no passado, então as pessoas na indústria do cinema a conhecem bem e existe um grande interesse neste projeto.
ASTRONAUTA - Você usou alguns sintetizadores Moog (e muitos outros sintetizadores analógicos) durante a sua carreira. Há um vídeo no youtube onde você fala um pouco sobre os Moogs que você tocou nos seus álbuns. Você ainda tem algum desses Moogs ou outros sintetizadores analógicos que você usou para gravar nos anos 70 e 80? Você ainda usa sintetizadores analógicos em gravações ou performances ao vivo? Existe algum sintetizador analógico preferido para você?
Manuel Göttsching e Joshua Light no transmediale festival, Berlin (foto: Keiko Yoshida, 2012) © MG.ART |
No entanto, é a guitarra que continua a ser o meu instrumento "analógico" favorito :-)
ASTRONAUTA - Em outubro de 2011 eu tive o prazer de conhecer o diretor de filmes Andrew Horn em um festival em Belo Horizonte, Brasil. Neste festival também assisti "The Nomi Song", filme de Andrew sobre Klaus Nomi e descobri que este filme foi realizado pela CV Films (sua produtora) e que você e Ilona são os produtores. Então eu pesquisei na internet e encontrei outros filmes também produzidos por você! Como você encontra tempo para manter sua carreira cinematográfica e a carreira musical ao mesmo tempo?
MANUEL - A profissão da minha esposa Ilona Ziok é diretora de cinema, mas também escritora e produtora de filmes. E porque ela está sempre me ajudando quando eu preciso dela, eu também comecei a ajudá-la, não apenas fornecendo minha música para seus filmes, mas também produzindo-os enquanto ela está dirigindo. A CV Films foi fundada como nosso negócio de família, que também tem nosso selo MG.ART - dirigido por nossa filha :-).
ASTRONAUTA - Quais são seus planos os próximos filmes?
MANUEL - Existem alguns projetos interessantes que estamos desenvolvendo - todos documentários ou filmes de música. Por exemplo, Alex Snelling, um cineasta premiado pela BBC, nos propôs fazer um filme de arte sobre meu "E2-E4". Ilona acha que é uma idéia brilhante e ela já sugeriu Alex um título para o filme - ela é muito boa nisso - que é "E2-E4-Eternity" (ela até já criou uma camiseta com isto :-)). E Richard England, um famoso produtor do Reino Unido (como por exemplo do filme sobre os Sex Pistols), propôs fazermos um filme biográfico sobre mim - e aqui novamente Ilona sugeriu o conceito e o título: "From Berlim with Love - yours, Manuel Göttsching", o que significa que meu trabalho e vida para a música refletirá a cultura de Berlim nos últimos 40 anos, e fazê-lo Berlim vai dizer sobre mim :-). Então vamos ver qual dos dois filmes vai acontecer. Ilona acha que ambos faria sentido :-).
E sobre os outros assuntos que estamos trabalhando, tratam-se de personalidades esquecidas, importantes para a história alemã, como o mais famoso arqueólogo do Sudão, o Sr. Hinkel, ou o compositor Werner Richard Heyman - mas a intenção é fazermos este filme mais como uma peça para palco de teatro - mais artístico do que ser documental. Werner Richard Heyman foi o único que fez das canções para filmes parte de sua música e muitas canções alemãs dos anos 30 na verdade originam-se dos filmes em que ele escreveu a música, mas ele também é o compositor de filmes famosos de Hollywood como "To be or not to be "ou" Ninotchka".
ASTRONAUTA - Vários álbuns do Ash Ra Tempel foram remasterizados e relançados recentemente, bem como seus álbuns solo "Inventions for electric guitar" (gravado em 1974 e lançado em 1975) e "E2-E4" (gravado em 1981 e lançado em 1984). Existe alguma possibilidade de relançamento de mais álbuns seus?
MANUEL - Meu selo MG.ART também re-lançou o álbum do AshRa "Belle Alliance Plus" - um álbum duplo -, que além do álbum original da Virgin contém material bônus no segundo CD. E também há o "Correlations Complete", um box com 5 CDs: o CD 1 é o disco original da Virgin, mixado pelo famoso produtor do reino unido Mick Glossop, o CD 2 é a primeira mixagem, nunca antes lançada, feita por Udo Arndt e por mim, os CD 3 a 5 são o "Making Of" do disco, ou seja, nossos ensaios no lendário ufaFabrik (www.ufafabrik.de), o local onde nasceram os filmes alemães da década de 1920 e onde Goebbels produziu o seu horroroso material de propaganda, nos anos 1930/1940. Hoje este local histórico é um importante centro cultural, que começou em 1979, quando foi ocupado pelos jovens.
Quanto a outras reedições, a próxima será o meu álbum solo "Dream and Desire", de 1977. No Japão será re-lançado em julho e no resto do mundo no outono. Porém, enquanto os japoneses preferem o original, a edição para o resto do mundo será um CD duplo, porque eu descobri uma faixa adicional que pertence ao disco :-) E eu também irei escrever um pouco sobre sua história.
E, claro, os re-lançamentos de "Blackouts" e "New Age Of Earth" acontecerão em breve. - Todos os relançamentos são re-masterizado por mim, mas não reformulados ou PIMPED como se eles fossem feitos com a tecnologia de hoje.
AshRA (Steve Baltes, Manuel Göttsching e Harald Grosskopf) © MG.ART |
MANUEL - Lutz Ulbrich não está mais com o AshRa, o último show que fizemos com ele foi em 2000. Desde então, toco apenas com Harald e Steve. Nós fizemos um grande show no Japão, no Verão de 2008, e somente agora tocamos de novo em Berlim, no ufaFabrik. Claro que eu quero lançar as gravações destes concertos em um futuro próximo, mas eu também estou trabalhando em algum material novo do AshRa.
Primeiramente - o próximo lançamento será um CD/DVD do meu concerto solo recente, com o Joshua Light Show no Festival Transmediale de Berlim, em fevereiro de 2012 (aqui você poderá ouvir alguma coisa com o velho Minimoog e o Farfisa Synthorchestra :-)). Para alguns vídeos de fãs confira aqui:
ASTRONAUTA - E quanto a shows ao vivo no Brasil e América do Sul, existe alguma possibilidade?
Manuel Göttsching tocando com Steve Hillage, Eliott Sharp e Zhang Shou Wang no show INVENTIONS FOR ELECTRIC GUITAR no Monte Fuji, Japão, 2012 © MG.ART |
Na verdade, eu também pretendo mostrar um filme para o qual eu fiz a música nos anos 70 como Ash Ra Tempel: "Le Berceau de Cristal", do cineasta francês premiado internacionalmente Philippe Garrel, estrelado por Anita Pallenberng, Dominique Sanda e Nico, a cantora do Velvet Underground - as musas dos anos 60/70 - combinando com um concerto e, claro, espero a executar novamente "Inventions for electric guitar", com um line-up original de quatro guitarristas, como eu fiz no Japão em 2010 pela primeira vez com Elliott Sharp, uma figura central na música avant-garde e na cena de música experimental de NY, Steve Hillage de Londres (ex-membro do Gong e hoje no System 7), e Zhang Wang Shou, de Pequim (membro das bandas chinesas Carsick Cars e White , que também toca com o Sonic Youth).
Tour solo na França, 1976 (foto: Klaus D. Muller) © MG.ART |
Interview with Manuel Göttsching
Manuel Göttsching (photo: Sven Marquardt, 2006) © MG.ART |
Ash Ra Tempel, 1970 (left to right: Klaus Shulze, Manuel Göttsching and Hartmut Enke) © MG.ART |
Manuel as a wax figure (photographie) and his releases in Tokyo Tower Museum © MG.ART |
I contacted Manuel Gottsching - via Facebook - for the first time last year and since then he has been always very kind and gentle! And not only him but also his wife Ilona Ziok, whom I thank very much for sending me the interview with Manuel by email! I hope to have the opportunity to watch a Manuel Göttsching show soon, either a solo performance or with Ashra (featuring Harald Grosskpf on drums - also a friend of mine and interviewed by me in last February - and Steve Baltes on keyboards and electronic devices).
MANUEL - In the house where I grew up as a child was a piano which attracted me, and which I wanted to play. But my early childish attempts turned out to be rather non-musical noise and much too loud for the well-educated ears of the adults, and I was soon forbidden to use it. But I did not give up the idea and one day I found an old guitar of my grandfather, and I began to like the sound of the guitar. Some years later I got a chance to actually learn the classical guitar. I found a wonderful teacher in Mrs. Scheibitz, whom I liked and respected a lot, as she gave me a valuable and profound knowledge of the instrument in her lessons throughout the next six years.
ASTRONAUTA - And how was the beginning of Ash Ra Tempel, how did you met Hartmut Enke and Klaus Schulze - your band mates in the early days - and Conny Plank - the recording engineer of your first album?
MANUEL - Hartmut Enke and me were class mates, and on Hartmut's 15th birthday we decided to start our first band called "The Bomb Proofs", just for the fun of it. I actually wanted to be the drummer of the band but ended up as the singer :-) We covered famous songs of the time, and had some lovely concerts, but very soon we got bored with it and we wanted to create our own music. One year later we started our next group "Bad Joe", with completely free experimental music, and very soon we got the chance to work with famous Swiss avant-garde composer Thomas Kessler in his new project which was called Beat Studio in Berlin's district Wilmersdorf - to study our improvisations, now with the help of an experienced composer. In this place not only us were learning how to improvise, but some Berlin groups like Agitation Free or Tangerine Dream were rehearsing. One day Klaus Schulze, the drummer of Tangerine Dream, who had just left the band, joined us proposing to start a band together. This was Ash Ra Tempel. It was Hartmut Enke who created this name, each word according his philosophy. We 3 stayed together for 1 year. The result was the first Ash Ra Tempel album with the same title, finally recorded in Hamburg by famed Conny Plank - our one and only collaboration. There was no other engineer who would understand our music better at this time. 1971 Schulze left for a solo career, Hartmut and me continued with the next album SCHWINGUNGEN recorded with some guest musicians at Studio Dierks near Cologne. And not even noticing it we have become a professional band...
ASTRONAUTA - And how about Conrad Schnitzler and the concerts you played with Eruption, Schnitzler's group?
MANUEL - Conny was a great musician and composer. I also met him in 1970, and I bought his old VW Bus, which soon became the legendary Bus of Ash Ra Tempel. Conny Schnitzler's Eruption was one of his next projects after Kluster, and I played two of the first concerts with Eruption end of 1970. We always stayed in a friendly contact over the years. I am very sad, that it never happened that we played together again, and also Conny - shortly before his death - said in an interview with a German newspaper that one of the things he regrets to not having done is to perform again with me :-)
ASTRONAUTA - In the summer of 1972, Ash Ra Tempel recorded the album "Seven Up", with the participation of the writer Timothy Leary and many other guests.
MANUEL - Sorry to interrupt you, but Tim Leary was actually not a writer but a Harvard professor for neurology experimenting with LSD, and as such he also had to write :-)
ASTRONAUTA - How was this meeting and how was the recordings of this album?
MANUEL - Hartmut got to know that Timothy Leary was on the run from the CIA and had ended up in Switzerland. This was because Timothy Leary had escaped from prison in the US where he was sentenced for 10 years for a ridiculous little amount of Marihuana, because the US president Mr. Nixon had accused him as United States Enemy No. 1 for his research on LSD. Tim Leary was interested in music as a kind of illustration for his theory of the "SEVEN LEVELS OF CONSCIOUSNESS", the title of the book that he was writing. Hartmut went to Switzerland to meet him - and after listening to SCHWINGUNGEN Tim happily agreed to collaborate with us. We gathered some friends and musicians from Germany and Switzerland at a farm in the Swiss mountains, rehearsed there and finally recorded the album SEVEN UP at Sinus Studio Bern, Switzerland , which was later mixed at Studio Dierks near Cologne where we already recorded SCHWINGUNGEN. This was the third Ash Ra Tempel album. We had a great time in Switzerland, Tim was really energetic, he even started singing on the recordings, and still today it seems to me like a miracle that all this has really happened.
ASTRONAUTA - You commented other day, in a Facebook message, that your wife Ilona Ziok is directing a documentary about "Seven Up". Is there already any date to finish/release this film?
MANUEL - That is true. She is actually searching all the girls and guys who joined Hartmut and me (Ash Ra Tempel) for the session with Leary, and is also trying to find money to finance this project, as well as a TV station - but this will work out for sure, as she has done some very successful films in the past, so people in film business know her well, and everywhere there is a big interest in this project.
ASTRONAUTA - You have used some Moog synthesizers (and many other analog synths) during your career. There is a video on youtube where you talk a little about the Moogs you played on your albums. Do you still have any of those Moogs or other analog synthesizers that you used to record in the '70s and '80s? Do you still use analog synthesizers in recordings or live performances? Is there any prefered analog synthesizer for you?
Manuel Göttsching and Joshua Light at transmediale festival, Berlin (photo: Keiko Yoshida, 2012) © MG.ART |
Nevertheless, it is the guitar which will remain my favourite "analog" instrument :-)
ASTRONAUTA - In october of 2011 I had the pleasure to meet film director Andrew Horn in a festival in Belo Horizonte, Brazil. In this festival I also watched "The Nomi Song", Andrew's movie about Klaus Nomi and I noted that the film was realized by CV Films (your production company) and that you and Ilona are the producers. So I researched on the internet and found more films films produced by you! How do you find time to keep a cinematographic carrer and a musical carrer at the same time?
MANUEL - My wife Ilona Ziok is film director from her profession, but also writer and film producer. And because she is always helping me when I need her, I started to help her as well, not only supplying her films with my music, but with producing them while she is directing. So CV Films was founded as our family business, which is also our label MG.ART - run by our daughter :-).
ASTRONAUTA - What are your next film projects?
MANUEL - There are some interesting project which we are developing - all documentaries or music films. For example Alex Snelling, an awarded BBC film maker, proposed us to do an art movie on my "E2-E4". Ilona thinks that this is a brilliant idea and she already suggested Alex a film title - she is very good at that - it is "E2-E4-Eternity" (she has created already a T-shirt like this:-)). And Richard England, a famous UK producer, f.e. of the film about the SEX PISTOLS, proposed to make a biopic about me - and here again Ilona suggested the concept and title: "From Berlin with Love! - yours, Manuel Göttsching" which means that my work and life in music will reflect the Berlin culture of the last 40 years, and doing so Berlin will tell about me :-). So lets see which of the two films will happen. Ilona thinks, that both would make sence :-).
And regarding other subjects that we are working on, it is about forgotten personalities important for German history, so f.e. the most famous Sudan archeologist, Mr. Hinkel or the music composer Werner Richard Heyman - but this film is meant to be more a piece made on theater stage - more artistic than being documental. Werner Richard Heyman was the one who brought songs into movies as a part of its music, and many German songs from the 30s actually originate from the films to which he wrote the music, but he also is the composer of famous Hollywood films like "To be or not to be" or "Ninotchka".
ASTRONAUTA - Various albums from Ash Ra Tempel were recently remastered and re-released and also your solo albums "Inventions for Electric Guitar" (recorded in 1974 and released in 1975) and "E2-E4" (recorded in 1981 and released in 1984). Is there any possibility of more reissues?
MANUEL - My label MG.ART also re-released the AshRa albums "Belle Alliance Plus" - a 2-CDs-album - which beside the original Virgin album contains bonus material on the second CD. And then there is "Correlations Complete", a 5-CDs-box: CD 1 is the original Virgin release, mixed by famous UK-producer Mick Glossop, CD 2 is the first never released mix by Udo Arndt and me, and CD 3-5 is the "Making Of"-material, i.e. our rehearsals at the legendary ufaFabrik (www.ufafabrik.de), a place where German films were born in the 1920s, and where in the 1930/1940s Goebbels produced his horrorful propaganda material. Today this historical location is an important cultural center, which started 1979, being occupied by young poeple.
Regarding other reissues, the next will be my solo album "Dream and Desire" from 1977. In Japan it is going to be re-released in July already, in the rest of the world in autumn. But while Japanese prefer the original, the world-edition will be a 2-CDs-album, because I found an additional track belonging to it :-) And I will also write a bit about its history.
And of course the re-release of "Blackouts" and " New Age Of Earth" will follow soon. - All reissues are re-mastered by me, but not reshaped or pimped as if they were made with today's technology.
MANUEL - Lutz Ulbrich is no longer with AshRa, the last concert we did with him was in 2000, since then I play only with Harald and Steve. We had a great concert in Japan in summer 2008 and just now again in Berlin at the ufaFabrik. Of course I hope to release these concert recordings in the near future, but I am also working on some new AshRa material.
At first - the next concert release will be a CD/DVD of my recent solo performance with the Joshua Light Show at the transmediale Festival Berlin in February 2012 (here you can listen to some old Minimoog and Farfisa Synthorchestra:-)). For some fan videos check out here: (http://www.youtube.com/watch?v=aGC_eytBoPI)
ASTRONAUTA - And how about live shows in Brazil and South America, any chance?
Manuel Göttsching performing with Steve Hillage, Elliott Sharp and Zhang Shou Wang INVENTIONS FOR ELECTRIC GUITAR at Mt. Fuji in Japan, 2012 © MG.ART |
Actually I also plan to show a film to which I did the music back in the 70s as Ash Ra Tempel: "Le Berceau de Cristal" by internationally awarded French film director Philippe Garrel, starring Anita Pallenberng, Dominique Sanda and Velvet Underground singer Nico - the muses of the 60s/70s, combining it with a concert, and of course I hope to perform again "Inventions For Electric Guitar", in an original line-up with four guitar players as I did in Japan in 2010 for the first time with Elliott Sharp, a central music figure in avant-garde and experimental music scene in N.Y.,Steve Hillage from London (former member of Gong, today System 7), and Zhang Shou Wang from Beijing (member of the Chinese bands Carsick Cars and White, who also plays with Sonic Youth).